Bedömningen gjordes av Fjälkinge fotoklubb.

Enstaka

2024 KM1 enstaka Plats 5 Inger Ligmajer ”Lurar i vassen”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En spännande, annorlunda bild som fångar både grodans miljö och beteende. Perfekt att allt är oskarpt förutom själva grodan. Bilden har sköna färger och linjer som ramar in huvudmotivet. Just de oskarpa linjerna diskuterade gruppen en del. Någon tyckte att de störde men också att de på ett fint sätt ramar in grodan.

2024 KM1 enstaka Plats 4 Birgitta Nilsson ”Frusen bubbla”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En vacker bild. Motljuset ger härliga färger och spännande mönster. Bra skärpa. Den lilla reflexen i bubblans vänsterkant lyfter bilden lite extra. Vi blir inspirerade till att testa själva.

2024 KM1 enstaka Plats 3 Åsa Molander ”Puss”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En ögonblicksbild man blir glad av att titta på. Bilden har en behaglig färgskala och är bra beskuren för att ge den rätta känslan av närhet och värme. Tunnan tillför miljö och karaktär till bilden. Lite mer oskärpa i bakgrunden hade kanske lyft bilden ytterligare?

2024 KM1 enstaka Plats 2 Leif Eliasson ”Storslaget”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En mystisk och mäktig bild som gör att man vill åka dit för att själv uppleva storslagenheten i fallet. Kompositionen med den lilla människan nere vid fallet ger ett bra perspektiv på hur häftigt och mäktigt det här fallet är. Vattnet är lagom exponerat och det finns en härlig djupkänsla i bilden.

2024 KM1 enstaka Plats 1 Gunilla Lundkvist ”Diskussion”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En varm och härlig ögonblicksbild som man blir glad av att titta på. Bilden har en story, den väcker tankar. Vad är det de diskuterar? Den är också bildmässigt bra med en fin komposition där två av männen liksom ramas in av tågets dörrar och det finns inget störigt i bilden utan blicken fastnar på det som är huvudmotivet. Talet tre är också bra kompositionsmässigt och det finns en symmetri/upprepning i påsarna och väskorna. En mycket värdig vinnare!

Kollection

2024 KM1 kollektion Plats 5 Birgitta Nilsson ”Bubblor”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En kul idé. En fin enhetlig kollektion. Estetiskt vackert. Härlig färgsättning. Att något så oansenligt kan bli så vackert!!! Vi blir inspirerade till att själva testa.

2024 KM1 kollektion Plats 4 Leif Eliasson ”Varvet”

Fjälkinges kommentar om bilden:
Ett intressant tidsdokument som ger en bra känsla av det komplicerade arbetet på ett varv. Intressant med många detaljer. Man kan titta länge på bilderna men kollektionen känns inte helt sammanhållen. Kanske hade det varit bättre med en annan ordning på bilderna, då med båtbilden sist så att det känns som man går från det stora till det lilla.

2024 KM1 kollektion Plats 3 Maria Berg ”Krabbkulor”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En spännande bildserie som blev mer och mer intressant ju mer vi tittade på bilderna. Det är väldigt snyggt gjort och bilderna passar väl som kollektion.

2024 KM1 kollektion Plats 2 Christer Larsson ”Vi två”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En bildserie som speglar den fina närheten mellan människa och djur. Bilderna har fin komposition och bra enhetligt format. Det är mycket snyggt att titta på. Allt passar ihop och den snygga toningen lyfter bilderna. Väl värd sin andraplats.

2024 KM1 kollektion Plats 1 Åsa Molander ”Farmen”

Fjälkinges kommentar om bilden:
En klar vinnare. Alla i bedömningsgruppen var överens om att denna kollektion skulle hamna på första plats.
Fantastiska miljöbilder med en tilltalande färgskala. Fotografen har lyckats fånga de olika djurens personligheter på ett bra sätt där bilden på geten är pricken över i:et. En mycket värdig vinnare!