Uppdaterad: 2020-09-06

Introduktion

Att tävla med bilder är roligt men ibland ganska frustrerande. Bedömningarna är subjektiva och det man själv tycker är en bra bild kan av andra betraktas som en mindre bra bild. Oavsett hur man placerar sig i olika tävlingar så är det vår erfarenhet att man utvecklas genom att tävla och titta på andras bilder samt att lyssna på vad andra upplever när dom ser mina egna bilder.

Som medlem i Varbergs Fotoklubb har du möjlighet att tävla med dina bilder. Du kan tävla med dina bilder i olika klubbtävlingar och i andra tävlingar, i Sverige eller internationellt.
Klubbtävlingarna genomförs digitalt dvs. att bilderna skickas som en datafil (vanligtvis jpg). Tävlingarna kan vara med tema eller utan tema. Ett tema kan sägas vara ett motto som bilden ska spegla eller associera till.

I externa tävlingar deltar man med både digitala bilder och så kallade påsiktsbilder. Bilder kan vara i färg eller monokroma till exempel svart vitt eller sepiatonade. Påsiktsbilderna bör vara monterade på något kraftigare material som kartong eller monteringsboard med eller utan passpartour. Kraven på montering och storlek på bilderna varierar mellan olika tävlingar (läs alltid reglerna).

Digitala bilder ska vanligtvis vara av jpg format och är ofta begränsade i storlek till exempel filstorlek (xx Mb) och antal pixlar per sida till exempel längsta sida mätt i antal pixlar (t.ex.1920 x 1080 pixlar).

De olika klasserna kan i sin tur vara en-bilds tävlingar eller kollektions tävlingar. Kollektioner består av 3 – 5 bilder. Antalet bilder varierar mellan olika tävlingar.

Tävlingarna bedöms av en jury utsedd av arrangören och består av bildkunniga människor ibland med bildrelaterade yrken såsom fotografer, konstnärer, art-directors eller allmänt fotointresserade. Internationella tävlingar som sponsras av olika företag kan ibland innehålla representanter för sponsorerna. Våra klubbmästerskap bedöms av andra klubbar. Ibland agerar vi själva jury för andra klubbar.

Klubbtävlingar

I klubben genomför vi olika tävlingar. Vi har två klubbmästerskap per år, en på våren och en på hösten. Dessa tävlingar bedöms av andra klubbar och resultaten ligger till grund för våra olika utmärkelser. På de flesta månadsmöten genomför vi en så kallad Digital cup. I dessa tävlingar deltar medlemmarna med högst tre bilder. Bilderna visas och bedöms under månadsmötet. Jury är någon/några av våra medlemmar eller en extern fotograf, om vi har någon extern som visar bilder. Bilder till våra interna klubbtävlingar ska vara max 2000 pixlar på längsta sidan. Bildfil ska innehålla tävling, namn eller initialer samt bildtitel.
Exempel: DC3_JG_TEST.jpg

Utmärkelser
I klubben kan man få utmärkelser enligt nedan:

• Vinnare i KM 1.
  • Vinnare i KM 2.
  • Klubbmästare Flest poäng i KM 1 och KM 2.
  • Vinnare Digital cup Flest poäng i de fyra digitalcuperna

Poängberäkning

I respektive KM delas följande poäng ut per klass:

Ettan6 poäng
Tvåan5 poäng
Trean4 poäng
Fyran3 poäng
Femman2 poäng

Därefter 1 poäng till alla som deltagit, förutom de som placerat sig på 1 -5 plats.
Vid årets slut räknas poängen samman och den med flest sammanlagda poäng vinner titeln årets klubbmästare.

I Digital cuperna delas följande poäng ut.

Ettan5 poäng
Tvååan3 poäng
Trean2 poäng
Fyran1 poäng

Poängen räknas samman vid årets slut och man utser 1:a, 2:a och 3:e pristagare.

TävlingArrangörInlämningÖvrigt
RIKSFOTOUTSTÄLLNINGEN (RIFO)(RIFO)JanuariBrukar kallas SM i foto
– Enstaka bild påsikt
– Kollektion påsikt
– Enstaka bild projicerad
– Kollektion projicerad
– U Enstaka projicerad ungdom
Inlämning via klubben av påsiktsbilder
Digitalbilder lämnas in av fotografen. Via deras hemsida.
ViskadalstävlingenFotoklubbarna i Viskadalen
med roterande ansvar