Uppdaterad 2024-06-17

Introduktion

Att tävla med bilder är roligt men kan ibland vara ganska frustrerande. Bedömningarna är subjektiva och det man själv tycker är en bra bild kan av andra betraktas som en mindre bra bild. Oavsett detta är det vår erfarenhet att man utvecklas genom att tävla och titta på andras bilder samt att lyssna på vad andra upplever när de ser ens bilder. Som medlem i Varbergs Fotoklubb har du möjlighet att tävla med dina bilder både i interna klubbtävlingar och i några andra tävlingar inom Sverige. Vill du gå ännu längre finns det även internationella tävlingar att delta i.

Tävlingsregler och bildklasser
För varje tävling finns det speciella regler t. ex. vad gäller namngivning av bilderna, storleken på digitala bilder och krav på montering av påsiktsbilder. Digitala bilder ska vanligtvis vara i jpg format och det finns oftast en begränsning i filstorlek till ett visst antal Mb (mega byte). Oftast finns det angivet hur många pixlar bildens sidor får vara, t. ex. längsta sida 2000 pixlar eller format 1920 pixlar x 1080 pixlar. Det är alltid viktigt att läsa tävlingsreglerna noga och följa dessa.

Interna klubbtävlingar
Våra klubbtävlingar genomförs endast digitalt, dvs. att bilderna skickas som filer i jpg-format. Vissa av klubbtävlingarna har förutbestämda teman medan andra är valfria, d.v.s. det är upp till den tävlande att välja motiv. Ett tema kan sägas vara ett motto som bilden ska spegla eller associera till.

I Varbergs Fotoklubb har vi två så kallade klubbmästerskap, KM, per år, ett på våren och ett på hösten. Bilder som lämnats in till KM skickas till någon annan fotoklubb för bedömning. Utöver KM har vi fyra stycken digitalcupper, DC, per år. Bedömning av bilder som lämnats in till DC sker i samband med månadsmötena och juryn brukar utgöras av kvällens föredragshållare. Bilder till våra interna klubbtävlingar får vara max 2000 pixlar på längsta sidan och filnamnet ska innehålla tävling, fotografens namn eller initialer samt bildtitel. Exempel: DC3_JG_TEST.jpg

Externa tävlingar
I de externa tävlingarna finns olika klasser för både digitala bilder och så kallade påsiktsbilder. Det brukar både finnas klasser för enstaka bilder och för kollektioner. En kollektion ska vanligtvis bestå av 3 – 5 bilder som hänger ihop. Ibland finns även klasser för enbart monokroma bilder, d.v.s. svart/vita och/eller för bildspel. Tävlingsbilderna bedöms av en jury som utsetts av arrangören och består av bildkunniga människor, ibland med bildrelaterade yrken såsom fotografer, konstnärer, art-directors eller allmänt fotointresserade. Internationella tävlingar som sponsras av olika företag kan ibland innehålla representanter för sponsorerna.

Varbergs Fotoklubb bekostar för närvarande deltagande i följande externa tävlingar:

• Riksfotoutställningen (RIFO)
  • Västsvenska Fotoexpon
  • Viskadalstävlingen

För tävlingsbilder är all form av bildbehandling (digital såväl som mörkrumsarbete) tillåten, så länge alla ingående bildelement är skapade av dig själv. Du måste alltså själv vara upphovsperson till allt material som ingår i bilden. Bilder och bildelement genererade med AI är inte tillåtna.

Det är också reglerat hur bilder som deltagit i andra tävlingar får återanvändas. De externa tävlingarna är rangordnade enligt ordningen ovan, där RIFO är högst/störst. Reglerna säger att bilder som prisbelönats i en större tävling inte får lämnas in till en mindre tävling. Det externa tävlingarna står över klubbtävlingarna, vilket  alltså innebär att bilder/kollektion som prisbelönats i någon extern tävling inte får lämnas in till en klubbtävling. Detta gäller även enstaka bild ur en tidigare prisbelönt kollektion. Prisbelönad bild/kollektion får inte heller återanvändas med förändrad bildtitel. Med prisbelönad bild menas även bild/kollektion som fått diplom eller antagits för visning.

Har du frågor eller vill veta mera om våra tävlingar, kontakta tävlingsledaren eller någon annan i tävlingskommittén eller styrelsen.

Utmärkelser
I klubben kan man få utmärkelser enligt nedan:

• Vinnare i KM 1.
  • Vinnare i KM 2.
  • Klubbmästare Flest poäng i KM 1 och KM 2.
  • Vinnare Digital cup Flest poäng i de fyra digitalcuperna

Poängberäkning

I respektive KM delas följande poäng ut per klass:

Ettan6 poäng
Tvåan5 poäng
Trean4 poäng
Fyran3 poäng
Femman2 poäng

Därefter 1 poäng till alla som deltagit, förutom de som placerat sig på 1 -5 plats.
Vid årets slut räknas poängen samman och den med flest sammanlagda poäng vinner titeln årets klubbmästare.

I Digital cuperna delas följande poäng ut.

Ettan5 poäng
Tvååan3 poäng
Trean2 poäng
Fyran1 poäng

Poängen räknas samman vid årets slut och man utser 1:a, 2:a och 3:e pristagare.

TävlingArrangörInlämningÖvrigt
RIKSFOTOUTSTÄLLNINGEN (RIFO)(RIFO)JanuariBrukar kallas SM i foto
– Enstaka bild påsikt
– Kollektion påsikt
– Enstaka bild projicerad
– Kollektion projicerad
– U Enstaka projicerad ungdom
Inlämning via klubben av påsiktsbilder
Digitalbilder lämnas in av fotografen. Via deras hemsida.
ViskadalstävlingenFotoklubbarna i Viskadalen
med roterande ansvar