• "Fasad 1" av Leif Eliasson 1:a - KM2 Kollektion
  • "Retroresa 1" Fotograf: Maria Berg 4:a - KM1 Kollektion
  • Fotograf:Janne Jederberg KM1
  • KM1_I Ligmajer_Hantverk

Vi är en ideell förening som bildades 1946 och som idag har ett 80-tal medlemmar i varierande åldrar. Vi arbetar numera huvudsakligen med digital teknik men det finns även medlemmar som vurmar för det analoga.

Klubblokalen

Vi har en egen fräsch och välutrustad klubblokal där vi träffas regelbundet, framförallt under våra veckoträffar på tisdagskvällarna och vid våra månadsmöten som infaller den andra torsdagen i varje månad. Klubblokalen ligger på Brunnsbergsvägen 14, en trappa ner i källarplanet.

Tisdagskvällarna

Tisdagskvällarna utgör klubbens basverksamhet och innehållet styrs av medlemmarnas önskemål och idéer. Under vår, höst och vinter och träffas vi i stort sett varje tisdagkväll i klubblokalen för att umgås, visa/titta på bilder, diskutera bildkomposition, redigering, kamerateknik etc. Ibland hjälps vi åt att förbereda bilder inför externa tävlingar, bildvisningar eller utställningar. Under sommarhalvåret brukar vi göra fotoutflykter i och kring Varberg.

Månadsmöten

Den andra torsdagen i varje månad från september till maj, har vi månadsmöte. Detta brukar innebära ett lite längre bildföredrag hållet antingen av någon klubbmedlem eller en extern föreläsare. Under månadsmötena bedöms också de inlämnade bidragen till månadens digitalcup (se mer under fliken Tävlingar) och vinnarna utses.

Exempel på övrig verksamhet

Kurser och utbildningar – utifrån medlemmarnas önskemål och behov ordnar vi kurser i till exempel: Lightroom, Photoshop och studiofotografering med blixt. Ibland blir det helgkurser och ibland om vardagskvällarna.

Resor – en gång på våren och en gång på hösten arrangerar vi en helgresa (fre-sön) med övernattning på vandrarhem, B&B eller liknande. Vi har bland annat varit i Bohuslän, på Österlen, på Öland, i Ebeltoft och i Tiveden.

Fotomaraton – under många år har vi, i samarbete med Hallands kulturhistoriska museum och en lokal fotobutik ordnat fotomaraton där deltagarna får i uppgift att under några timmar avbilda olika teman.
Efter några års uppehåll är vi åter igång med ett årligt fotomaraton i slutet av sommaren.

Facebook-gruppen

Ett komplement till vår basverksamhet är de aktiviteter som äger rum i klubbens Facebookgrupp. Denna grupp är offentlig och drivs av gruppmedlemmarna. Det innebär att den är öppen även för dem som inte är betalande medlemmar i klubben.

Gruppen fungerar som en kommunikationskanal gällande t ex tisdagsaktiviteter i klubblokalen, utflyktsmål m.m. Välkommen att besöka vår Facebookgrupp, du hittar den här Facebook-grupp

Bli medlem!

Är du intresserad av medlemskap?
Läs mer om att Bli medlem.

Personuppgiftspolicy

Läs vår personuppgiftspolicy