Jury för årets Klubbmästerskap 1 (KM1): Åmåls fotoklubb

• Utan tema
  • Klicka på bilderna för att se dem större.

Enstaka bild

"Flygtur" av Jan Gederberg 1:a - KM1 Enstaka
”Flygtur” av Jan Gederberg 1:a – KM1 Enstaka

1:a Jan Gederberg ”Flygtur”

Kommentar:
Den här bilden föll vi för direkt och den hamnade snabbt på förstaplatsen. Dramatiska färger och stor action med vindsurfaren perfekt fångad i luften. Mycket bra skärpa och hög teknisk kvalité

Vi gratulerar till en fin bild och till förstaplatsen!!

"Känsla" av Jan Gederberg 2:a - KM1 Enstaka, 2021
”Känsla” av Jan Gederberg 2:a – KM1 Enstaka, 2021

2:a Jan Gederberg ”Känsla”

Kommentar:
Mycket fin bild med perfekt skärpa både på hästen och i vattnet. Mycket bra samstämmighet mellan de olika färgskalorna. Vi tror att bilden blivit ännu bättre om fotografen fångat hästen på väg in i bilden, istället för ut ur bilden som det är nu. Men totalt sett en mycket bra bild.

"Näckrosen" av Suz Viktorsson 3:a - KM1 Enstaka, 2021
”Näckrosen” av Suz Viktorsson 3:a – KM1 Enstaka, 2021

3:a Suz Viktorsson ”Näckrosen”

Kommentar:
En mycket fyndigt tagen bild, där näckrosen tecknas fint. Fin skärpa på huvudmotivet, men tyvärr stör det röda till höger om näckrosen, det drar ögat dit. Om man finge önska något, så vore ju faktiskt pricken över i om det hade funnits en fisk vid näckrosen också 🙂

"Brantevik" av Bo Helmersson 4:a - KM1 Enstaka, 2021
”Brantevik” av Bo Helmersson 4:a – KM1 Enstaka, 2021

4:a Bo Helmersson ”Brantevik”

Kommentar:
En härlig bild där träden tecknar sig väldigt bra, mycket bra skärpa i bilden. Vi hade gärna sett lite mer av vägen, den är lite avhuggen till höger. En bild som passar bra till en turistbroschyr: Välkommen till vackra Sverige. Tekniskt, mycket bra bild.

"Lofoten" av Bo Helmersson 5:a - KM1 Enstaka, 2021
”Lofoten” av Bo Helmersson 5:a – KM1 Enstaka, 2021

5:a Bo Helmersson ”Lofoten”

Kommentar:
En härlig bild med kalla färger, tyvärr lite för mörk, tagen i blå timmen? Vi hade gärna sett att det funnits något som fångat blicken, en båt, en solbelyst topp eller något, det hade lyft bilden ordentligt.

Kollektion

1:a Mats Brännström ”Spikklubba”

Kommentar:
En kollektion som hamnade i vinnarläge ganska snabbt. Trevligt med svart- vita/grafiska bilder. Den första bilden är den klart bästa, bild 2 diskuterades livligt, vi tyckte att den föll lite ur ramen när man tittade på alla tre.

Detta är definitivt den mest originella kollektionen och det var nog det som tilltalade jury mycket.
Oavsett vilket, så vill vi gratulera till fina bilder och en förstaplacering

2:a Jan Gederberg ”Lycka”

Kommentar:
Tre bilder med fin färgskala och mycket fin skärpa. Vi förstorade bild nr 1 och lade mer utrymme framför hästarna så det blir mer luft framför än bakom och det lyfte bilden ordentligt. Vi gjorde samma med bild 2 och bägge bilderna blev bättre tyckte vi. Med den fina skärpan i bilderna kan man gott göra delförstoringar. Den tredje bilden, där hade vi gärna sett att alla tre hästarna med ryttare varit med för att fullfölja serien.

Mycket synpunkter, men oavsett detta är det en bra kollektion.

3:a Leif Eliasson ”Dimman”

Kommentar:
I den här kollektion är det den första bilden som definitivt lyfter bilderna till tredjeplatsen. Det är inte samma stuns i bild två och tre, kanske lite mer kontrast hade gjort serien bättre. Oavsett, en väl sammanhållen kollektion.

4:a Bo Helmersson ”Henningsvaer”

Kommentar:
Bilderna hänger ihop på ett föredömligt sätt, med en väl sammanhållen färgskala och de visar att färgbilder kan vara nästan svart-vita. Det som vi stör oss på är den blå- vita skylten framför huset i bild nr 2, dessutom tycker vi att serien är lite för mörk i sin ton.

5:a Maria Berg ”Bee in Crocus”

Kommentar:
Trots de mycket olika färgerna är det en fin färgskala. Bilderna är lite för lika och det enda som händer är biets förflyttning, vilket gör att det blir en ganska ointressant kollektion.